Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich
Informacje ogólne
Pokaż kartę przedmiotu
Not submitted syllabus in English
Kod przedmiotu: | AM3016 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich |
Jednostka: | Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty - AKDZ stacjonarne II-ego stopnia 2 rok 3 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | Obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Związek naturalnych i kulturowych elementów krajobrazu. Wpływ warunków naturalnych na charakter osadnictwa. Procesy kształtujące współczesny wiejski krajobraz kulturowy: urbanizacja, industrializacja, zarzucanie gospodarki rolnej. Współczesne przemiany krajobrazu wiejskiego. Elementy tradycyjnego wiejskiego krajobrazu kulturowego. Różne typy obiektów zabytkowych w krajobrazie wiejskim. Wiejski krajobraz kulturowy różnych części Europy Środkowej, Polski i regionu północno-wschodniego. Formy i metody ochrony krajobrazu kulturowego. Rewitalizacja wiejskiego krajobrazu kulturowego. Projektowanie krajobrazu wiejskiego. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie prezentację współczesnych metod badawczych w analizie i kształtowaniu krajobrazu wiejskiego, elementów współczesnego i historycznego krajobrazu kulturowwego wsi regionu płn-wsch. Polski, głównych regionów Polski oraz Europy 15 godz. + praca własna studenta Ćwiczenia projektowe : Opracowanie w postaci analiz i wniosków z nich płynących danych zebranych w ramach ćwiczeń terenowych(1 analiza – 1 zespół 2 osobowy). Przygotowanie opracowań projektowych w zakresie (cała grupa) 1. Słabe i mocne strony miejscowości – mapa wnioskowa zbiorcza 2. Wizja rozwoju miejscowości – mapa wnioskowa zbiorcza 3. Analizy krajobrazowe, punkty widokowe i wnętrza krajobrazowe miejscowości, ekspozycja od zewnątrz(1 plansza – 1 zespół 2 osobowy) 30 godz. + praca własna studenta = Ćwiczenia terenowe: Zadania do wykonania w trakcie ćwiczeń terenowych – zebranie i opracowanie materiałów inwentaryzacyjnych, które posłużą do wykonania studium krajobrazowego, na podstawie którego zostaną określone możliwości i zakresy kreowania nowego wizerunku miejscowości. Inwentaryzacja krajobrazu wsi. Kategorie zbieranych danych:funkcja terenu, zabudowa (stan techniczny, wiek, kolor i materiał elewacji, kształt i materiał dachu), infastruktura techniczna , zieleń i wody powierzchniowe. 3 x 5 godz. w terenie + praca własna studenta = |
Literatura: |
Pawłowska K., Swaryczewska M. 2002. Ochrona dziedzictwa kulturowego. Zarządzanie i partycypacja społeczna. Wydaw. UJ, Kraków. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 2002--2009, nr 1-12. Różański S. 1979. Osadnictwo a środowisko Polski. Wydaw. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Umiejętność wykorzystania wiedzy na temat historii i zróżnicowania krajobrazu wiejskiego w działaniach związanych z jego kształtowaniem i ochroną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin ustny Ćwiczenia projektowe: czynny udział w zajęciach, pozytywne oceny poszczególnych etapów pracy - udział w zajęciach – dopuszcza się 3 nieusprawiedliwione nieobecności - wykonanie 2 opracowań projektowych - wykonanie 2 klauzur projektowych - przygotowanie i wygłoszenie referatu - złożenie portfolio - uzyskanie min 50 punktów jako łącznej oceny z poszczególnych prac i opracowań wykonanych w czasie trwania semestru. OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU: Ocena końcowa z przedmiotu zostanie określona na podstawie sumy punktów uzyskanych w czasie semestru za wszystkie wymagane opracowania: punkty ocena 90-100 5,0 80-89 4,5 70-79 4,0 60-69 3,5 50-59 3,0 40-49 2,5 0-39 2,0 Oceny poszczególnych prac i opracowań dokonuje cały zespół prowadzących zajęcia z przedmiotu. Ocena końcowa z przedmiotu może być podwyższona o pół stopnia na wniosek prowadzącego zajęcia. Osoby, które uzyskają jako ocenę końcową 2,5 mogą ubiegać się o ustalenie zasad poprawy tej oceny. Ćwiczenia terenowe: czynna obecność na zajęciach terenowych, zebranie materiałów inwentaryzacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-03-03 - 2014-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2013-02-22 - 2013-06-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin, 34 miejsc
Projekt, 30 godzin, 34 miejsc
Wykład (egzamin), 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Gawryluk | |
Prowadzący grup: | Dorota Gawryluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Ćwiczenia terenowe - Ocena Projekt - Ocena Wykład (egzamin) - Ocena |
|
Rodzaj przedmiotu: | Obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia terenowe - Inwentaryzacja krajobrazowa– miasto Suraż (ze względu na licznie zachowaną zabudowę zagrodową, niewielką skalę oraz korzystne wpisanie w krajobraz i czytelne walory kulturowe miejsca) |
|
Literatura: |
Alex Sanchez Vidiella Atlas współczesnej architektury krajobrazu , wyd. Taschen 2009 Kraków Bogdanowski J. Architektura krajobrazu , Kraków 1981 Böhm A. Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu , Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków 2006 Kosiński W. Aktywizacja turystyczna małych miast. Aspekty achitektoniczno-krajobrazowe Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków 2000 Niedźwiedzka – Filipiak I. Wyróżniki krajobrazu i architektury wsi Polski południowo- zachodniej Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2009 |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Białostocka.