Jakość produktów rolno - spożywczych
Informacje ogólne
Pokaż kartę przedmiotu
Not submitted syllabus in English
Zasady zaliczenia |
Kod przedmiotu: | RS1606 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jakość produktów rolno - spożywczych |
Jednostka: | Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty IRS - stacjonarne I - go stopnia, 6 semestr, specj. Inżynieria rolnicza |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | Obieralny |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagrożeniami występującymi w przetwórstwie rolno-spożywczym. Przedstawienie systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Omówienie warunków techniczno-higienicznych produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Zajęcia przygotowujące do działalności naukowej. |
Pełny opis: |
Wykład: Podział surowców i produktów rolno-spożywczych pod względem podobieństwa zawartości podstawowych składników odżywczych. Rodzaje zanieczyszczeń surowców i produktów rolno-spożywczych oraz ich źródła: zanieczyszczenia biologiczne, zanieczyszczenia chemiczne, zanieczyszczenia fizyczne. Przepisy prawne z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej. Zasady znakowania i pakowania żywności. Instytucje nadzorujące bezpieczeństwo żywności. Ćwiczenia laboratoryjne: Wpływ warunków przechowywania żywności i procesów technologicznych na jakość i bezpieczeństwo żywności. Dodatki do żywności. Bezpieczeństwo mikrobiologiczne żywności. Analiza jakościowa wybranych toksykantów produktów rolno-spożywczych. |
Literatura: |
1. Gertig H., Duda G.: Żywność a zdrowie i prawo. PZWL, Warszawa 2006. 2. Kowalczyk S.: Bezpieczeństwo i jakość żywności. PWN, Warszawa 2016. 3. Sikorski E (red.). Z., Staroszczyk H.: Chemia żywności: praca zbiorowa. T.2, Biologiczne właściwości składników żywności. PWN, Warszawa, 2017. 4. Sikorski E (red.). Z., Staroszczyk H.: Chemia żywności: praca zbiorowa. T. 1, Główne składniki żywności. PWN, Warszawa 2017. 5. Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006 r. z późniejszymi zmianami. |
Efekty uczenia się: |
EU1 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu wykorzystania metod analitycznych do identyfikacji składników antyodżywczych występujących w surowcach i produktach rolno-spożywczych. EU2 Student zna i potrafi określić właściwości fizyko-chemiczne żywności oraz przeprowadzić i opisać eksperymenty dotyczące identyfikacji zanieczyszczeń oraz naturalnych toksykantów w surowcach i produktach rolno-spożywczych. EU3 Student zna oraz potrafi opisać zasady bezpiecznej pracy w laboratorium, umie dostrzec ryzyko i niebezpieczeństwo związane z pracą w laboratorium chemicznym; potrafi na podstawie instrukcji przeprowadzić eksperymenty laboratoryjne. EU4 Student świadomie realizuje określone zadania, umie w sposób logiczny wykorzystać swoją wiedzę na temat badania wybranych cech żywności i rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu obiektywnych informacji oraz formułowania rzetelnych opinii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - metoda informacyjno-problemowa, laboratorium - metoda eksperymentu. Prezentacje multimedialne (ppt, filmy), dyskusja, bazy danych on-line dostępne w bibliotece uczelnianej, specjalistyczna literatura naukowa. Wykład- zaliczenie pisemne; laboratorium - sprawdziany pisemne z przygotowania do zajęć. Ocena końcowa jest wypadkową z uzyskanych punktów z zaliczenia pisemnego lub testu pojedynczego wyboru: • student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (poniżej 50% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania) • student otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51-60% punktów) • student otrzymuje ocenę dostateczną +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów) • student otrzymuje ocenę dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71-80% punktów) • student otrzymuje ocenę dobrą +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym + (81-90% punktów) • student otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-22 |
Przejdź do planu
PN WYK-Z
WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład (zaliczenie), 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Piekut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowczyk-Sadowy, Jolanta Piekut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
WYK-Z
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład (zaliczenie), 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Piekut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowczyk-Sadowy, Jolanta Piekut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-25 - 2022-06-23 |
Przejdź do planu
PN WYK-Z
WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 9 miejsc
Wykład (zaliczenie), 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Piekut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowczyk-Sadowy, Jolanta Piekut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK-Z
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład (zaliczenie), 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Piekut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowczyk-Sadowy, Jolanta Piekut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Białostocka.