Ekologia
Informacje ogólne
Pokaż kartę przedmiotu
View syllabus
Zasady zaliczenia |
Zasady zaliczenia - załącznik | Plik PDF |
Kod przedmiotu: | AK1103 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia |
Jednostka: | Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty - AKDZ stacjonarne I-ego stopnia 1 rok 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | Obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Wymagania wstępne: Znajomość praw biologii na poziomie szkoły średniej. Forma i warunki zaliczenia: Wykład (15 godz.) - sprawdzian pisemny. Pracownia specjalistyczna (30 godz.) - dwa sprawozdania, projekt tematyczny, dwa kolokwia i kartkówki. Założenia i cele przedmiotu: Rozumienie procesów ekologicznych; wykorzystywanie procesów ekologicznych w działaniach związanych z kształtowaniem krajobrazu. Metody dydaktyczne: Wykład, pogadanka, dyskusja, metody symulacyjne, prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Ekologia jako dziedzina nauk przyrodniczych - jej związki z innymi naukami. Kierunki rozwoju ekologii. 2. Poziomy organizacji systemów ekologicznych. 3. Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska. Organizmy a środowisko. Tolerancja, adaptacja. Siedlisko i nisza ekologiczna. 4. Populacja, rozrodczość, śmiertelność. Migracje i ich znaczenie. Teoria wysp i teoria metapopulacji. Struktura populacji - wiekowa, płciowa, przestrzenna, socjalna. Strategie życia. Typy interakcji między różnymi gatunkami. Zależności konkurencyjne i eksploatacyjne. 5. Biocenozy i ekosystemy. Struktura troficzna. Przepływ energii i krążenie materii w przyrodzie. Bioenergetyka organizmów. Cykle biogeochemiczne. Produktywność ekosystemów. 6. Sukcesja ekologiczna. Interakcje między populacjami. 7. Geografia roślin i zoogeografia. Główne biomy świata. 8. Ekologia stosowana. Pracownia specjalistyczna: 1. Ekologia czynnikowa. Wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na rozmieszczenie organizmów w środowisku. 2. Cechy osobnicze. Metody oceny wielkości populacji roślin i zwierząt. 3. Struktura przestrzenna, struktura wieku i struktura wielkości populacji. 4. Fazy rozwojowe i dynamika liczebności populacji. 5. Ekologia stosowana: minimalna wielkość populacji, wpływ fragmentacji siedlisk na liczebność populacji, eksploatacja populacji. 6. Interakcje międzygatunkowe. Przestrzenne zależności między populacjami różnych gatunków. 7. Metody oceny bioróżnorodności. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Krebs Ch.J.: Ekologia. Eksperymentalna analiza zagęszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011; 2) Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R.: Ekologia. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009; 3) Weiner J.: Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008; Literatura uzupełniająca: 1) Falińska K.: Ekologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004; 2) Forman R.T.T.: Land Mosaics: The Ecology of Landscapes and Regions. Cambridge Univ. Press, Cambridge 1999; 3) Kornaś J., Medwecka-Kornaś A.: Geografia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warzsawa, 2002; |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. ma wiedzę w zakresie struktury i funkcjonowania populacji, biocenozy i ekosystemu 2. dostrzega i rozumie wpływ środowiska abiotycznego na organizmy żywe; zna pojęcie bioindykacji 3. umie dobierać i wykorzystywać metody badawcze stosowane w ekologii populacji i biocenoz 4. umie rozpoznawać zagrożenia ekologiczne i wie jak im przeciwdziałać 5. dostrzega związek ekologii z innymi dziedzinami nauki, w tym z naukami technicznymi 6. umie pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki i zasady zaliczenia z przedmiotu Ekologia (Wykład 15h, pracownia specjalistyczna 30h) Kierunek: Architektura krajobrazu, semestr 1 Pracownia specjalistyczna: Na ocenę dostateczną (3,0) student: 1. Zna pojęcie amplitudy ekologicznej i potrafi dobierać gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami odnośnie czynników siedliskowych. Potrafi wykorzystywać i interpretować ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych. 2. Potrafi przy pomocy obliczeń i wykresów zinterpretować takie cechy populacji jak: struktura przestrzenna, struktura wielkości i wieku osobników. 3. Umie konstruować tabele przeżywania. 4. Zna podstawowe interakcje międzygatunkowe. Potrafi zaprojektować (dobrać gatunki roślin zielnych i drzew) na rabatę allelopatyczną. 5. Zna wybrane metody oceny różnorodności biologicznej. Na ocenę dobrą (4,0) student: 1. Zna i rozumie pojęcie amplitudy ekologicznej, potrafi dobierać gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami odnośnie czynników siedliskowych. Potrafi wykorzystywać i interpretować ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych. 2. Potrafi przy pomocy obliczeń i wykresów zinterpretować takie cechy populacji jak: struktura przestrzenna, struktura wielkości i wieku osobników. Na podstawie struktury wieku osobników w populacji potrafi opisać fazy rozwojowe populacji. 3. Umie konstruować i interpretować tabele przeżywania. 4. Potrafi ocenić wielkość eksploatacji populacji. 5. Zna i rozumie podstawowe interakcje międzygatunkowe. Potrafi zaprojektować (dobrać gatunki roślin zielnych i drzew) na rabatę allelopatyczną. 6. Zna i potrafi zastosować wybrane metody oceny różnorodności biologicznej. Na ocenę bardzo dobrą (5,0) student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę z zakresu: 1. Zna i rozumie pojęcie amplitudy ekologicznej, potrafi dobierać gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami odnośnie czynników siedliskowych. Potrafi wykorzystywać i interpretować ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych. 2. Potrafi przy pomocy obliczeń i wykresów zinterpretować takie cechy populacji jak: struktura przestrzenna, struktura wielkości i wieku osobników. Na podstawie struktury wieku osobników w populacji potrafi opisać fazy rozwojowe populacji. 3. Umie konstruować i interpretować tabele przeżywania. 4. Potrafi ocenić wielkość eksploatacji populacji. 5. Zna i rozumie podstawowe interakcje międzygatunkowe. Potrafi zaprojektować (dobrać gatunki roślin zielnych i drzew) na rabatę allelopatyczną. 6. Zna i potrafi zastosować wybrane metody oceny różnorodności biologicznej. Oceny 3,5 i 4,5 otrzymują studenci, którzy w stopniu bardzo dobrym spełniają wymagania z danego poziomu. Studenci w czasie trwania semestru przygotowują dwa sprawozdania w zespołach dwuosobowych (pkt. 1 i 2); projekt rabaty allelopatycznej, piszą dwa kolokwia i kartkówki sprawdzające przygotowanie do zajęć. Wykład Student przystępuje do zaliczenia pisemnego składającego się z siedmiu pytań weryfikujących efekty kształcenia EK1-EK5. Student wybiera pięć pytań, które oceniane są w skali punktowej od 0 do 5 każde. Warunkiem koniecznym zaliczenia wykładów jest uzyskanie co najmniej 55% punktów. Oceny końcowe z zaliczenia pisemnego wykładów: 3,0 – od 55% do 64% pkt. 3,5 – od 65% do 74% pkt. 4,0 – od 75% do 84% pkt. 4,5 – od 85% do 94% pkt. 5,0 – od 95% do 100% pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia specjalistyczna, 30 godzin
Wykład (zaliczenie), 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Matowicka | |
Prowadzący grup: | Beata Matowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Pracownia specjalistyczna - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-09-25 - 2018-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia specjalistyczna, 30 godzin, 28 miejsc
Wykład (zaliczenie), 15 godzin, 28 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Matowicka | |
Prowadzący grup: | Beata Matowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Pracownia specjalistyczna - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/17" (zakończony)
Okres: | 2016-09-26 - 2017-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia specjalistyczna, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład (zaliczenie), 15 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Matowicka | |
Prowadzący grup: | Beata Matowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Pracownia specjalistyczna - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-09-21 - 2016-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia specjalistyczna, 30 godzin, 53 miejsc
Wykład (zaliczenie), 15 godzin, 53 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Matowicka | |
Prowadzący grup: | Beata Matowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Pracownia specjalistyczna - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-09-29 - 2015-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia specjalistyczna, 30 godzin, 1 miejsc
Wykład (zaliczenie), 15 godzin, 1 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Matowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Pracownia specjalistyczna - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-09-30 - 2014-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia specjalistyczna, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład (zaliczenie), 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Matowicka | |
Prowadzący grup: | Beata Matowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Pracownia specjalistyczna - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2012-10-01 - 2013-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia specjalistyczna, 30 godzin, 70 miejsc
Wykład (zaliczenie), 15 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Matowicka | |
Prowadzący grup: | Beata Matowicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Pracownia specjalistyczna - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
|
Rodzaj przedmiotu: | Obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Wymagania wstępne: Znajomość praw biologii na poziomie szkoły średniej. Forma i warunki zaliczenia: Wykład (15 godz.) - sprawdzian pisemny. Pracownia specjalistyczna (30 godz.) - dwa sprawozdania, projekt tematyczny, dwa kolokwia i kartkówki. Założenia i cele przedmiotu: Rozumienie procesów ekologicznych; wykorzystywanie procesów ekologicznych w działaniach związanych z kształtowaniem krajobrazu. Metody dydaktyczne: Wykład, pogadanka, dyskusja, metody symulacyjne, prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Ekologia jako dziedzina nauk przyrodniczych - jej związki z innymi naukami. Kierunki rozwoju ekologii. 2. Poziomy organizacji systemów ekologicznych. 3. Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska. Organizmy a środowisko. Tolerancja, adaptacja. Siedlisko i nisza ekologiczna. 4. Populacja, rozrodczość, śmiertelność. Migracje i ich znaczenie. Teoria wysp i teoria metapopulacji. Struktura populacji - wiekowa, płciowa, przestrzenna, socjalna. Strategie życia. Typy interakcji między różnymi gatunkami. Zależności konkurencyjne i eksploatacyjne. 5. Biocenozy i ekosystemy. Struktura troficzna. Przepływ energii i krążenie materii w przyrodzie. Bioenergetyka organizmów. Cykle biogeochemiczne. Produktywność ekosystemów. 6. Sukcesja ekologiczna. Interakcje między populacjami. 7. Geografia roślin i zoogeografia. Główne biomy świata. 8. Ekologia stosowana. Pracownia specjalistyczna: 1. Ekologia czynnikowa. Wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na rozmieszczenie organizmów w środowisku. 2. Cechy osobnicze. Metody oceny wielkości populacji roślin i zwierząt. 3. Struktura przestrzenna, struktura wieku i struktura wielkości populacji. 4. Fazy rozwojowe i dynamika liczebności populacji. 5. Ekologia stosowana: minimalna wielkość populacji, wpływ fragmentacji siedlisk na liczebność populacji, eksploatacja populacji. 6. Interakcje międzygatunkowe. Przestrzenne zależności między populacjami różnych gatunków. 7. Metody oceny bioróżnorodności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Krebs Ch.J.: Ekologia. Eksperymentalna analiza zagęszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011; 2) Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R.: Ekologia. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009; 3) Weiner J.: Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008; Literatura uzupełniająca: 1) Falińska K.: Ekologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004; 2) Forman R.T.T.: Land Mosaics: The Ecology of Landscapes and Regions. Cambridge Univ. Press, Cambridge 1999; 3) Kornaś J., Medwecka-Kornaś A.: Geografia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warzsawa, 2002; |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Białostocka.