Projektowanie i budowa nawierzchni drogowych
Informacje ogólne
Pokaż kartę przedmiotu
View syllabus
Kod przedmiotu: | L32266 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie i budowa nawierzchni drogowych |
Jednostka: | Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Modele teoretyczne konstrukcji nawierzchni drogowych. Mechanistyczne metody projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych podatnych, półsztywnych i sztywnych. Mechanistyczne metody wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni drogowych. Szczegółowe aspekty budowy konstrukcji nawierzchni drogowych z mieszanek mineralno-bitumicznych i betonu cementowego. |
Pełny opis: |
Wykłady: Rodzaje konstrukcji nawierzchni drogowych. Charakterystyka warstw konstrukcji nawierzchni drogowej - wymagania. - 2h Modele teoretyczne konstrukcji nawierzchni drogowych – model półprzestrzeni sprężystej, model ośrodka dwuwarstwowego, trzywarstwowego, model ośrodka wielowarstwowego. Empiryczne metody projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych. Metoda Shell’a. Metoda Instytutu Asfaltowego. Warunki klimatyczne. Obliczeniowy model konstrukcji. - 3h Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Założenia projektowo – materiałowe. Obciążenie ruchem. Warunki gruntowo-wodne. Grupa nośności podłoża. Odwodnienie podłoża. Mrozoodporność. Wybór konstrukcji nawierzchni. Rozwiązania konstrukcyjne alternatywne i specjalne. - 2h Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowych metodą ugięć sprężystych. - 2 h Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną. Obciążenie. Warunki klimatyczne. Kryteria projektowe. - 2 h Projektowanie konstrukcji nawierzchni typu sztywnego. Metoda Oldego, Purla, Westergar-da. Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych.- 2h Technologia wykonania nawierzchni z mieszanek mineralno-asfaltowych -1h Nawierzchnie z betonu cementowego –projektowanie i technologia wykonania -1h Ćwiczenia projektowe: Projektowanie konstrukcji nawierzchni według katalogu typowych nawierzchni podatnych i półsztywnych (różne podłoża, różne układy warstw konstrukcji). Ocena obciążenia ruchem. Odwodnienie podłoża. Określenie grupy nośności podłoża. Wybór konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie warunku mrozoodporności. Rozwiązania alternatywne. -4h Projektowanie konstrukcji podatnej nawierzchni metodą mechanistyczną. Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie kryteriów zmęczeniowych.- 6 h Projektowanie konstrukcji półsztywnej nawierzchni metodą mechanistyczną. Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie kryteriów zmęczeniowych.- 6h Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowej według metody ugięć sprężystych. Odcinki jednorodne. Ugięcia miarodajne i obliczeniowe. Ustalenie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni - 4h Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną. Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Obliczanie szkody zmęczeniowej. Określenie wzmocnienia nawierzchni. – 6h Projektowanie konstrukcji nawierzchni typu sztywnego według katalogu nawierzchni sztywnych. Ocena obciążenia ruchem. Określenie grupy nośności podłoża. Wybór konstrukcji nawierzchni.- 4h |
Literatura: |
Literatura: a) podstawowa: 1. Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe; WKiŁ, Warszawa 2010. 2. Rozporządzenie RMTiGM DU nr 43 RP z dnia 14 maja 1999r. Warszawa. 3. Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych. GDDP, Warszawa 2001. 4. Katalog wzmocnień i remontów nawierzchni podatnych i półsztywnych. GDDKiA, Warszawa 2001. 5. Szydło A.: Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego. Kraków 2004. b) uzupełniająca: 1. Ministerstwo Infrastruktury, IBDiM: WT-2 - Nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych. Warszawa 2008. 2. Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student: opisuje teoretyczne modele konstrukcji nawierzchni drogowych zna teoretyczne modele reologiczne opisujące właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych i lepiszczy asfaltowych umie projektować konstrukcje i wzmocnienia nawierzchni drogowych wg metod mechanistycznych zna w szczegółach technologie budowy warstw konstrukcji nawierzchni drogowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład Zaliczenie pisemne składa się z 4 pytań. Pytania są oceniane przez nauczyciela w skali 2,0-3,0-3,5-4,0-4,5-5,0. Warunkiem koniecznym zdania zaliczenia jest uzyskanie minimalnej oceny 3,0 z każdego pytania. Oceny końcowe: 3,0 (od 12 do 13 pkt.); 3,5 (od 13,5 do 14,5 pkt.); 4,0 (od 15 do 16 pkt); 4,5 (od 16,5 do 18pkt.); 5,0 (od 18,5 do 20pkt). Zaliczenie należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Zaliczenie trwa ok. 60 minut. Ćwiczenia projektowe: Na ocenę dostateczną (3,0) student: 1 Oblicza poprawnie kategorię ruchu drogowego w danym okresie obliczeniowym. 2 Oblicza poprawnie trwałość zmęczeniową konstrukcji nawierzchni drogowej lub wzmocnienia nawierzchni drogowej. 3 Umie poprawnie zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami katalogowymi i mechanistycznymi. Zna parametry techniczne warstw konstrukcyjnych w nawierzchni drogowej. Na ocenę dobrą (4,0) student: 4 Spełnia wymagania punktów 1-3. 5 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą. 6 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą. Na ocenę bardzo dobrą student (5,0): 7 Spełnia wymagania punktów 1-6. 8 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi stosując metody SPDM lub LCPC. 9 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi stosując podział rocznego okresu eksploatacji nawierzchni drogowej przypisując odpowiednie parametry warstw konstrukcyjnych nawierzchni analizowanym okresom eksploatacyjnym. Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-09-30 - 2014-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład (zaliczenie), 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Plewa | |
Prowadzący grup: | Andrzej Plewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Projekt - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Białostocka.