Konstrukcje nawierzchni drogowych
Informacje ogólne
Pokaż kartę przedmiotu
View syllabus
Zasady zaliczenia |
Kod przedmiotu: | L22162 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstrukcje nawierzchni drogowych |
Jednostka: | Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | Obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Wymagania wstępne: Budownictwo drogowe. Technologia nawierzchni drogowych. Forma i warunki zaliczenia: Egzamin pisemny Założenia i cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z zakresu obliczeń trwałości nawierzchni drogowej oraz z zagadnieniami projektowania nawierzchni drogowych i ich wzmocnień. Metody dydaktyczne: Wykłady, ćwiczenia projektowe Treści programowe: Wykład Rodzaje, elementy, zadania konstrukcji nawierzchni drogowych. Modele teoretyczne. Analityczno-empiryczne (mechanistyczne) metody wymiarowania nowych i wzmocnienia konstrukcji podatnych i półsztywnych nawierzchni drogowych. Konstrukcje nawierzchni typu sztywnego. Projekt Wykonanie projektu konstrukcji nawierzchni podatnej, półsztywnej i sztywnej oraz wykonanie projektu wzmocnień konstrukcji nawierzchni drogowych. Efekty kształcenia: Poznanie metod projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych i ich wzmocnień. |
Pełny opis: |
Wykłady: Rodzaje konstrukcji nawierzchni drogowych. Rys historyczny. -2 h Charakterystyka warstw konstrukcji nawierzchni drogowej - wymagania. - 2 h Modele teoretyczne konstrukcji nawierzchni drogowych – model półprzestrzeni sprężystej, model ośrodka dwuwarstwowego, trzywarstwowego, model ośrodka wielowarstwowego. - 3 h Empiryczne metody projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych (badania AASHO Road Test, metoda CBR). Metody oceny nośności konstrukcji nawierzchni drogowej.- 3 h Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Założenia projektowo – materiałowe. Obciążenie ruchem. Warunki gruntowo-wodne. Grupa nośności podłoża. Odwodnienie podłoża. Mrozoodporność.Wybór konstrukcji nawierzchni. Rozwiązania konstrukcyjne alternatywne i specjalne. - 4h Analityczno – empiryczne metody wymiarowania. Metoda Shell’a. Metoda Instytutu Asfaltowego. Warunki klimatyczne. Obliczeniowy model konstrukcji. Projektowanie konstrukcji nawierzchni ze względu na odkształcenia trwałe - 4 h Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowych metodą ugięć sprężystych. - 2 h Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną. Obciążenie. Warunki klimatyczne. Kryteria projektowe. - 4 h Projektowanie konstrukcji nawierzchni typu sztywnego. Metoda Oldego, Purla, Westergar-da. Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych.- 4 h Nawierzchnie o zwiększonej trwałości eksploatacyjnej "Perpetual"- 2 h Ćwiczenia projektowe: Projektowanie konstrukcji nawierzchni według katalogu typowych nawierzchni podatnych i półsztywnych (różne podłoża, różne układy warstw konstrukcji). Ocena obciążenia ruchem. Odwodnienie podłoża. Określenie grupy nośności podłoża. Wybór konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie warunku mrozoodporności. Rozwiązania alternatywne. -4h Projektowanie konstrukcji podatnej nawierzchni metodą mechanistyczną. Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie kryteriów zmęczeniowych.- 4 h Projektowanie konstrukcji półsztywnej nawierzchni metodą mechanistyczną. Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Sprawdzenie kryteriów zmęczeniowych.- 4h Projektowanie konstrukcji nawierzchni metodą Shell’a (projektowanie przy użyciu programu komputerowego). Określenie obciążenia ruchem. Ocena warunków klimatycznych. Warunki materiałowe - 4h Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowej według metody ugięć sprężystych. Odcinki jednorodne. Ugięcia miarodajne i obliczeniowe. Ustalenie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni - 3h Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną. Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Obliczanie szkody zmęczeniowej. Określenie wzmocnienia nawierzchni. – 4 h Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowych metodą Shell’a (projektowanie przy użyciu komputera w sali komputerowej). Ocena obciążenia ruchem. Model konstrukcji nawierzchni. Obliczanie szkody zmęczeniowej. Określenie wzmocnienia nawierzchni. – 4h Projektowanie konstrukcji nawierzchni typu sztywnego według katalogu nawierzchni sztywnych. Ocena obciążenia ruchem. Określenie grupy nośności podłoża. Wybór konstrukcji nawierzchni.- 3h |
Literatura: |
a) podstawowa: 1. Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe; WKiŁ, Warszawa 2010. 2. Rozporządzenie RMTiGM DU nr 43 RP z dnia 14 maja 1999r. Warszawa. 3. Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych. GDDP, Warszawa 2001. 4. Katalog wzmocnień i remontów nawierzchni podatnych i półsztywnych. GDDKiA, Warszawa 2001. 5. Szydło A.: Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego. Kraków 2004. b) uzupełniająca: 1. Ministerstwo Infrastruktury, IBDiM: WT-2 - Nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych. Warszawa 2008. 2. Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Zapoznanie studentów z zakresu trwałości nawierzchni drogowej oraz z zagadnieniami projektowania nawierzchni drogowych i ich wzmocnień. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny Projekt - wykonanie zadań projektowych, ustna obrona zadań projektowych Wykład Egzamin pisemny składa się z 4 pytań. Pytania są oceniane przez nauczyciela w skali 2,0-3,0-3,5-4,0-4,5-5,0. Warunkiem koniecznym zdania egzaminu jest uzyskanie minimalnej oceny 3,0 z każdego pytania. Oceny końcowe: 3,0 (od 12 do 13 pkt.); 3,5 (od 13,5 do 14,5 pkt.); 4,0 (od 15 do 16 pkt); 4,5 (od 16,5 do 18pkt.); 5,0 (od 18,5 do 20pkt). Egzamin należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Egzamin trwa ok. 90 minut. Ćwiczenia projektowe: Na ocenę dostateczną (3,0) student: 1 Oblicza poprawnie kategorię ruchu drogowego w danym okresie obliczeniowym. 2 Oblicza poprawnie trwałość zmęczeniową konstrukcji nawierzchni drogowej lub wzmocnienia nawierzchni drogowej. 3 Umie poprawnie zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami katalogowymi i mechanistycznymi. Zna parametry techniczne warstw konstrukcyjnych w nawierzchni drogowej. Na ocenę dobrą (4,0) student: 4 Spełnia wymagania punktów 1-3. 5 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą. 6 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą. Na ocenę bardzo dobrą student (5,0): 7 Spełnia wymagania punktów 1-6. 8 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi stosując metody SPDM lub LCPC. 9 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi stosując podział rocznego okresu eksploatacji nawierzchni drogowej przypisując odpowiednie parametry warstw konstrukcyjnych nawierzchni analizowanym okresom eksploatacyjnym. Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2012-10-01 - 2013-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład (egzamin), 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Plewa | |
Prowadzący grup: | Andrzej Plewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Projekt - Ocena Wykład (egzamin) - Ocena |
|
Rodzaj przedmiotu: | Obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2011/12" (zakończony)
Okres: | 2011-10-01 - 2012-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin, 35 miejsc
Wykład (egzamin), 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Plewa | |
Prowadzący grup: | Andrzej Plewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Projekt - Ocena Wykład (egzamin) - Ocena |
|
Rodzaj przedmiotu: | Obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2010/11" (zakończony)
Okres: | 2011-03-01 - 2011-06-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład (egzamin), 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Plewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Projekt - Ocena Wykład (egzamin) - Ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Białostocka.