Budownictwo podziemne
Informacje ogólne
Pokaż kartę przedmiotu
Not submitted syllabus in English
Zasady zaliczenia |
Zasady zaliczenia - załącznik | Plik PDF |
Kod przedmiotu: | L02209kbi |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Budownictwo podziemne |
Jednostka: | Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty - BO stacjonarne II-go stopnia 1 rok 2 semestr, specj. Konstrukcje budowlane i inżyniersk |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | Obowiązkowy |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Uzyskanie wiedzy niezbędnej do projektowania i wykonawstwa budowli podziemnych: tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych oraz tuneli drążonych tarczami zmechanizowanymi. Poznanie technologii i podstaw projektowania budowli podziemnych w budownictwie komunikacyjnym i ogólnym. Umiejętność zaprojektowania przejścia podziemnego realizowanego w wykopie otwartym oraz przecisku. |
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia i definicje, klasyfikacja tuneli. Zasady kształtowania przekroju poprzecznego tunelu. Klasyfikacja metod budowy tuneli. Metody odkrywkowe budowy tuneli. Metody górnicze, w tym m. in.: metody tarczowe i Nowa Metoda Austriacka Budowy Tuneli. Technologie bezwykopowe budowy instalacji podziemnych. Obciążenia stropu i ścian tuneli płytko i głęboko posadowionych. Obudowy wyrobisk. Interakcja konstrukcja obudowy - górotwór. Wentylacja, oświetlenie odwodnienie. Wybrane realizacje. |
Literatura: |
1. Gałczyński S.: Podstawy budownictwa podziemnego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001. 2. Glinicki St.: Budowle podziemne. Wydawnictwa Politechniki Białostockiej, Białystok 1994. 3. Furtak K. i Kędracki M.: Podstawy budowy tuneli. Politechnika Krakowska, Kraków 2005. 4. Madryas C. i inni: Mikrotunelowanie. Dolnośląskie Wyd. Edukacyjne, Wrocław 2006. 5. Świst E.: Hydrotechniczne i komunikacyjne budowle podziemne. Wydawnictwo STO, Katowice 2006. 7. Bartoszewski J. i Lessaer St.: Tunele i przejścia podziemne w miastach. WKŁ, Warszawa, 1971. 8. Gwizdała K.: Fundamenty palowe. Technologie i obliczenia. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010. 9. Rodrigues A.R., Castillo H., Sowers G.F.: Soil mechanics in highway engineering. Trans Tech Publication, Clausthal-Zellerfeld, Germany 1988. 10. Siemińska-Lewandowska A.: Głębokie wykopy. Projektowanie i wykonawstwo. WKŁ, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
EK1 student zna zasady klasyfikacji tuneli i kształtowania ich wymiarów EK2 student zna technologie budowy tuneli i technologie bezwykopowe budowy instalacji podziemnych EK3 student zna zasady i umie ustalić obciążenia konstrukcji budowli podziemnych płytko posadowionych EK4 student zna zasady i umie ustalić obciążenia konstrukcji budowli podziemnych głęboko posadowionych EK5 student zna zasady interakcji konstrukcji obudowy i górotworu EK6 student potrafi zaprojektować przejście podziemne pod drogą EK7 student potrafi zaprojektować przecisk pod drogą EK8 potrafi określić priorytety służące realizacji zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia projektowe: Na ocenę dostateczną (3,0) student: 1. Zna zasady wyznaczania wymiarów przejścia podziemnego dla pieszych oraz kształtowania planu sytuacyjnego i przekrojów przejścia podziemnego 2. Potrafi wykonać obliczenia statyczne i wymiarowanie przejście podziemnego pod drogą kołową i potrafi określić podstawowe priorytety służące realizacji zadania 3. Zna zasady projektowania przecisku pod drogą kołową i potrafi określić podstawowe priorytety służące realizacji zadania Na ocenę dobrą (4,0) student: 4. Spełnia wymagania punktów 1-3 5. Zna zasady ustalania kombinacji obciążeń płytko posadowionych budowli podziemnych 6. Zna zasady ustalania kombinacji obciążeń głęboko posadowionych budowli podziemnych Na ocenę bardzo dobrą student (5,0): 7. Spełnia wymagania punktów 1-6 8. Potrafi określić priorytety służące realizacji przejścia podziemnego dla pieszych realizowanego w wykopie otwartym 9. Potrafi określić priorytety służące realizacji przecisku Wykład Dwa kolokwia pisemne – każde składające się z 5 pytań weryfikujących efekty kształcenia EK1–EK5. Pytania są oceniane w skali punktowej 0 – 1. Warunkiem koniecznym zaliczenia wykładów jest uzyskanie minimalnej liczby punktów 0,52 z każdego pytania. Pozostałe oceny zależą od liczby punktów za odpowiedzi udzielone na pytania. Kolokwia należy pisać bez korzystania z notatek, ani innych materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Każde kolokwium trwa około 45 minut. Oceny końcowe: 3,0 (od 2,6 do 3,1 pkt); 3,5 (od 3,11 do 3,6 pkt); 4,0 (od 3,61 do 4,1 pkt); 4,5 (od 4,11 do 4,6 pkt); 5,0 (od 4,61 do 5,0 pkt). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-09-30 - 2014-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin, 100 miejsc
Wykład (zaliczenie), 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Zabielska-Adamska | |
Prowadzący grup: | Iwona Chmielewska, Mariola Wasil, Katarzyna Zabielska-Adamska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Projekt - Ocena Wykład (zaliczenie) - Ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Białostocka.