Dydaktyka szkoły wyższej
Informacje ogólne
Pokaż kartę przedmiotu
Not submitted syllabus in English
Zasady zaliczenia - załącznik | Plik PDF |
Kod przedmiotu: | IB1008 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka szkoły wyższej |
Jednostka: | Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty - INZ- stacjonarne - doktoranckie III - go stopnia 1 rok 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | Obowiązkowy |
Skrócony opis: |
W toku realizacji przedmiotu student zdobywa pogłębioną wiedzę z zakresu dydaktyki szkoły wyższej, a w szczególności dotyczącą podstaw psychologicznych, pedagogicznych i folozoficznych procesu edukacji akademickiej, różnych paradygmatów, czynników wywołujących ten proces oraz efektów osiąganych w procesie. Student kształtuje umiejętności wykorzystywania nabytej wiedzy w praktyce, w zakresie planowania, realizacji, kontroli i oceny przebiegu oraz efektów procesu kształcenia. Student rozwija kompetencje społeczne, szczególnie kształtuje świadomość o odpowiedzialności i etycznym zachowaniu w pracy ze studentami, jak też rozbudza potrzebę ciągłego doskonalenia dydaktycznego warsztatu. |
Pełny opis: |
Podczas wykładów doktoranci poznają: - Dydaktykę jako naukę, w tym dydaktykę szkoły wyższej, jej rozumienie, usytuowanie w systemie nauk, nurty badawcze - Aparaturę terminologiczną dydaktyki - Podstawy psychologiczne, pedagogiczne i filozoficzne procesu kształcenia - Proces edukacji akademickiej według różnych paradygmatów - Style nauczania według D. Barnesa i wzory uczenia się według B. Joyce i in. - Cele kształcenia, zmiany w teleologii edukacyjnej, efekty kształcenia - Program kształcenia oparty na efektach. KRK - Zasady dydaktyki akademickiej - Metody pracy ze studentami - Formy zajęć w szkole wyższej - Środki dydaktyczne i nowoczesne technologie w kształceniu akademickim - Uczestnicy procesu kształcenia (charakterystyka współczesnego studenta, nauczyciel w różnych rolach) - Tworzenie środowiska aktywnego uczenia się, motywacja studentów do uczenia się Na zajęciach ćwiczeniowych studenci: - dokonują operacjonalizacji celów kształcenia - opracowują sylabus do wybranego przedmiotu - projektują zajęcia dydaktyczne ze studentami - prezentują scenariusze zajęć ze studentami dotyczące wybranego tematu - konstruują zadania testowe Do osiągnięcia efektów w ramach przedmiotu student potrzebuje szacunkowo 75h, w tym 50h pracy w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem i 25h pracy samodzielnej. |
Literatura: |
Bereźnicki F.: Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej. WSH TWP, Szczecin, 2009. Denek K.: Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty. WSPiA, Poznań, 2011. Jaskot K. W. (red.): Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej. Oficyna IN PLUS, Szczecin, 2006. Karpińska A., Wróblewska W. (red.): Dylematy dydaktyki szkoły wyższej, Trans Humana, Białystok, 2008. Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka - wybrane obszary badawcze, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014. Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk K. (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016. Kraśniewski A.: Proces Boloński – to już 10 lat. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, 2009. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003. Perspektywy rozwoju dydaktyki szkoły wyższej. Rozdział w: A. Karpińska, W. Wróblewska (red.): Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie. Difin, Warszawa, 2011. Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2013. Wróblewska W.: Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy podmiotu. Trans Humana, Białystok, 2008. Wróblewska W.: Metody pracy ze studentami w kontekście efektów określonych w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. E-mentor, nr 1 (43), 2012. LITERATURA W JĘZYKU ANGIELSKIM: Barr R. B., Tagg J., From Teaching to Learning. A new Paradigm for Undergraduate Education, artykuł dostępny na stronie(http://www.athens.edu/visitors/QEP/Barr_and_Tagg_article.pdf) Cognitive Perspectives on Peer Learning, A.M. O’Donnel, A. King (ed.), Routledge, NewYork-London 2009. Dostępna na stronie https://books.google.pl Hannan A., Silver H., Innovating in Higher Education. Teaching, Learning and Institutional Culture, The Society for research into Higher Educational&Open University Press, Philadelfia 2000. Dostępna na stronie http://www.amazon.com/Innovation-Higher-Education-Teaching-Institutional/dp/0335205380 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY: EK1 - posiada pogłębioną wiedzę o podstawach teoretycznych procesu kształcenia, o różnych paradygmatach edukacji akademickiej, o uczestnikach procesu edukacyjnego, o czynnikach wywołujących ten proces (celach, treściach, zasadach, metodach, środkach, formach organizacyjnych) oraz o efektach procesu edukacyjnego w szkole wyższej (EL3_W06); - W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI: EK2 -zna zasady i metody planowania zajęć w zakresie wybranego przedmiotu na określonym kierunku kształcenia oraz projektowania i realizacji zajęć dydaktycznych w zakresie tego przedmiotu (EL3_U08); EK3- potrafi dokonać operacjonalizacji celów kształcenia, opracować sylabus do wybranego przedmiotu na określonym kierunku kształcenia, przygotować i zaprezentować scenariusz zajęć na wybrany temat, przygotować narzędzie do weryfikacji efektów kształcenia (EL3_U08); EK4 - potrafi dobrać odpowiednie metody, nowoczesne techniki, środki, formy organizacji do tworzenia aktywnego środowiska pracy studentów (EL3_U07, EL3_U08); - W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: EK5 - ma świadomość odpowiedzialności i etycznego zachowania w pracy ze studentami (EL3_K02, EL3_K05); EK6 - posiada rozbudzoną potrzebę ciągłego doskonalenia warsztatu dydaktycznego w pracy ze studentami (EL3_K01, EL3_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin i zaliczenie ustne (rozmowa) - zaliczenie realizacji zadań praktycznych na ćwiczeniach według ustalonych kryteriów: operacjonalizacji celów, opracowania sylabusa, przygotowania i prezentacji scenariusza zajęć dydaktycznych, opracowania narzędzia do weryfikacji efektów kształcenia. - obecność i aktywność, zaangażowanie na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 13 miejsc
Wykład (egzamin), 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Łaska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Łaska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Ćwiczenia - Ocena Wykład (egzamin) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-09-25 - 2018-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 11 miejsc
Wykład (egzamin), 30 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Łaska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Łaska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Ćwiczenia - Ocena Wykład (egzamin) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/17" (zakończony)
Okres: | 2016-09-26 - 2017-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
Wykład (egzamin), 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Walentyna Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Walentyna Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Ćwiczenia - Ocena Wykład (egzamin) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-09-21 - 2016-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 15 miejsc
Wykład (egzamin), 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Walentyna Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Ćwiczenia - Ocena Wykład (egzamin) - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-09-29 - 2015-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
Wykład (egzamin), 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Walentyna Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Ćwiczenia - Ocena Wykład (egzamin) - Ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Białostocka.