Politechnika Białostocka - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szkoły wyższej

Informacje ogólne

Pokaż kartę przedmiotu

Not submitted syllabus in English
Zasady zaliczenia - załącznik Plik PDF

Kod przedmiotu: IB1008
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka szkoły wyższej
Jednostka: Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty - INZ- stacjonarne - doktoranckie III - go stopnia 1 rok 1 semestr
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

Obowiązkowy

Skrócony opis:

W toku realizacji przedmiotu student zdobywa pogłębioną wiedzę z zakresu dydaktyki szkoły wyższej, a w szczególności dotyczącą podstaw psychologicznych, pedagogicznych i folozoficznych procesu edukacji akademickiej, różnych paradygmatów, czynników wywołujących ten proces oraz efektów osiąganych w procesie.

Student kształtuje umiejętności wykorzystywania nabytej wiedzy w praktyce, w zakresie planowania, realizacji, kontroli i oceny przebiegu oraz efektów procesu kształcenia.

Student rozwija kompetencje społeczne, szczególnie kształtuje świadomość o odpowiedzialności i etycznym zachowaniu w pracy ze studentami, jak też rozbudza potrzebę ciągłego doskonalenia dydaktycznego warsztatu.

Pełny opis:

Podczas wykładów doktoranci poznają:

- Dydaktykę jako naukę, w tym dydaktykę szkoły wyższej, jej rozumienie, usytuowanie w systemie nauk, nurty badawcze

- Aparaturę terminologiczną dydaktyki

- Podstawy psychologiczne, pedagogiczne i filozoficzne procesu kształcenia

- Proces edukacji akademickiej według różnych paradygmatów

- Style nauczania według D. Barnesa i wzory uczenia się według B. Joyce i in.

- Cele kształcenia, zmiany w teleologii edukacyjnej, efekty kształcenia

- Program kształcenia oparty na efektach. KRK

- Zasady dydaktyki akademickiej

- Metody pracy ze studentami

- Formy zajęć w szkole wyższej

- Środki dydaktyczne i nowoczesne technologie w kształceniu akademickim

- Uczestnicy procesu kształcenia (charakterystyka współczesnego studenta, nauczyciel w różnych rolach)

- Tworzenie środowiska aktywnego uczenia się, motywacja studentów do uczenia się

Na zajęciach ćwiczeniowych studenci:

- dokonują operacjonalizacji celów kształcenia

- opracowują sylabus do wybranego przedmiotu

- projektują zajęcia dydaktyczne ze studentami

- prezentują scenariusze zajęć ze studentami dotyczące wybranego tematu

- konstruują zadania testowe

Do osiągnięcia efektów w ramach przedmiotu student potrzebuje szacunkowo 75h, w tym 50h pracy w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem i 25h pracy samodzielnej.

Literatura:

Bereźnicki F.: Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej. WSH TWP, Szczecin, 2009.

Denek K.: Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty. WSPiA, Poznań, 2011.

Jaskot K. W. (red.): Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej. Oficyna IN PLUS, Szczecin, 2006.

Karpińska A., Wróblewska W. (red.): Dylematy dydaktyki szkoły wyższej, Trans Humana, Białystok, 2008.

Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka - wybrane obszary badawcze, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014.

Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk K. (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.

Kraśniewski A.: Proces Boloński – to już 10 lat. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, 2009.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003.

Perspektywy rozwoju dydaktyki szkoły wyższej. Rozdział w: A. Karpińska, W. Wróblewska (red.): Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie. Difin, Warszawa, 2011.

Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2013.

Wróblewska W.: Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy podmiotu. Trans Humana, Białystok, 2008.

Wróblewska W.: Metody pracy ze studentami w kontekście efektów określonych w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. E-mentor, nr 1 (43), 2012.

LITERATURA W JĘZYKU ANGIELSKIM:

Barr R. B., Tagg J., From Teaching to Learning. A new Paradigm for Undergraduate Education, artykuł dostępny na stronie(http://www.athens.edu/visitors/QEP/Barr_and_Tagg_article.pdf)

Cognitive Perspectives on Peer Learning, A.M. O’Donnel, A. King (ed.), Routledge, NewYork-London 2009. Dostępna na stronie https://books.google.pl

Hannan A., Silver H., Innovating in Higher Education. Teaching, Learning and Institutional Culture, The Society for research into Higher Educational&Open University Press, Philadelfia 2000. Dostępna na stronie http://www.amazon.com/Innovation-Higher-Education-Teaching-Institutional/dp/0335205380

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY:

EK1 - posiada pogłębioną wiedzę o podstawach teoretycznych procesu kształcenia,

o różnych paradygmatach edukacji akademickiej,

o uczestnikach procesu edukacyjnego,

o czynnikach wywołujących ten proces (celach, treściach, zasadach, metodach, środkach, formach organizacyjnych)

oraz o efektach procesu edukacyjnego w szkole wyższej (EL3_W06);

- W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:

EK2 -zna zasady i metody planowania zajęć w zakresie wybranego przedmiotu na określonym kierunku kształcenia oraz projektowania i realizacji zajęć dydaktycznych w zakresie tego przedmiotu (EL3_U08);

EK3- potrafi dokonać operacjonalizacji celów kształcenia, opracować sylabus do wybranego przedmiotu na określonym kierunku kształcenia, przygotować i zaprezentować scenariusz zajęć na wybrany temat, przygotować narzędzie do weryfikacji efektów kształcenia (EL3_U08);

EK4 - potrafi dobrać odpowiednie metody, nowoczesne techniki, środki, formy organizacji do tworzenia aktywnego środowiska pracy studentów (EL3_U07, EL3_U08);

- W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:

EK5 - ma świadomość odpowiedzialności i etycznego zachowania w pracy ze studentami (EL3_K02, EL3_K05);

EK6 - posiada rozbudzoną potrzebę ciągłego doskonalenia warsztatu dydaktycznego w pracy ze studentami (EL3_K01, EL3_K04).

Metody i kryteria oceniania:

- egzamin i zaliczenie ustne (rozmowa)

- zaliczenie realizacji zadań praktycznych na ćwiczeniach według ustalonych kryteriów: operacjonalizacji celów, opracowania sylabusa, przygotowania i prezentacji scenariusza zajęć dydaktycznych, opracowania narzędzia do weryfikacji efektów kształcenia.

- obecność i aktywność, zaangażowanie na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Wykład (egzamin), 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Łaska
Prowadzący grup: Grażyna Łaska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Ćwiczenia - Ocena
Wykład (egzamin) - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-09-25 - 2018-01-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 11 miejsc więcej informacji
Wykład (egzamin), 30 godzin, 11 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Łaska
Prowadzący grup: Grażyna Łaska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Ćwiczenia - Ocena
Wykład (egzamin) - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/17" (zakończony)

Okres: 2016-09-26 - 2017-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Wykład (egzamin), 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Walentyna Wróblewska
Prowadzący grup: Walentyna Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Ćwiczenia - Ocena
Wykład (egzamin) - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)

Okres: 2015-09-21 - 2016-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Wykład (egzamin), 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Walentyna Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Ćwiczenia - Ocena
Wykład (egzamin) - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/15" (zakończony)

Okres: 2014-09-29 - 2015-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Wykład (egzamin), 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Walentyna Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Ćwiczenia - Ocena
Wykład (egzamin) - Ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Białostocka.
15-351 Białystok, ul. Wiejska 45A tel: +48 746 90 00 https://pb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)