Chemia
Informacje ogólne
Nie przesłano pliku z kartą przedmiotu
Not submitted syllabus in English
Kod przedmiotu: | RSN1103 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia |
Jednostka: | Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | Obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętność posługiwania się terminologią i nomenklaturą biochemiczną; opisywania właściwości poszczególnych grup związków biorących udział w procesach biochemicznych, wykonywania analiz jakościowych i ilościowych oraz ich interpretacja. |
Pełny opis: |
Właściwości i przemiany podstawowych związków nieorganicznych. Równowaga kwasowo-zasadowa w układach chemicznych. Procesy utleniania i redukcji w układach chemicznych. Budowa, nazewnictwo, właściwości i przemiany podstawowych grup związków nieorganicznych (kwasy, sasady, sole) oraz organicznych jedno- i dwufunkcyjnych: alkohole, etery, kwasy karboksylowe, aldehydy, ketony, estry, aminy, hydroksykwasy, aminokwasy. |
Literatura: |
Lewandowski W., Świsłocka R., Bryłka J., Wstęp do chemii ogólnej, Wyd. PB, Białystok 2009 Świsłocka R., Zadania rachunkowe oraz przykładowe pytania kolokolokwialne i egzaminacyjne z chemii, 2004 Bryłka J., Świsłocka R., Lewandowski W., Repetytorium z chemii nieorganicznej i organicznej, Wyd. PB 2002 Kucharski M., Samsonowicz M., Strutyńska G., Ćwiczenia laboratoryjne z chemii, Wyd. PB, Białystok 2009 Drapała T., Chemia ogólna nieorganiczna z zadaniami, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002 Jerzy Minczewski, Zygmunt Marczenko: Chemia analityczna. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa. Część 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 Jerzy Minczewski, Zygmunt Marczenko: Chemia analityczna. Chemiczne metody analizy ilościowej. Część 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 Marzec Halina: Chemia organiczna: przewodnik do ćwiczeń dla kierunków przyrodniczych. - Wyd. 2popr. i uzup. - Bydgoszcz: Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, 2003 Białecka-Florjańczyk Ewa, Włostowska Joanna: Chemia organiczna. , wyd. 2 uzup. WNT, Warszawa 2005 Crowe J., Bradshaw T., Chemistry for the biosciences: the essential concepts. Oxford: Oxford University Press, 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu chemii na temat przedstawiania reakcji chemicznych za pomocą równań, wykonywania obliczeń chemicznych, wykorzystywania podstawowych technik laboratoryjnych. Student potrafi wykonywać analizy jakościowe i ilościowe pracując samodzielnie oraz w grupie, potrafi przeprowadzić i opisać eksperymenty wykonywane w czasie zajęć. Student zna oraz stosuje zasady bezpiecznej pracy w laboratorium, umie dostrzec ryzyko i niebezpieczeństwo związane z pracą w laboratorium chemicznym; potrafi na podstawie instrukcji przeprowadzić proste eksperymenty laboratoryjne. Student świadomie podchodzi do wyznaczonych zadań, umie w sposób logiczny wykorzystać swoją wiedzę na temat procesów fizykochemicznych w celu oceny zjawisk zachodzących w środowisku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa uzależniona jest od ilości uzyskanych z egzaminu pisemnego punktów: • student otrzymuje ocenę niedostateczną (2.0), jeśli nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (poniżej 50% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania) • student otrzymuje ocenę dostateczną (3.0), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51-60% punktów) • student otrzymuje ocenę dostateczną + (3.5), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów) • student otrzymuje ocenę dobrą (4.0), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71-80% punktów) • student otrzymuje ocenę dobrą + (4.5), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym + (81-90% punktów) • student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5.0), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów). Przy wystawianiu oceny końcowej prowadzący może również uwzględnić aktywność i zaangażowanie studenta podczas realizacji zadań dydaktycznych w czasie wykładów oraz konsultacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład (egzamin), 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Piekut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowczyk-Sadowy, Jolanta Piekut, Joanna Szczykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Laboratorium - Ocena Wykład (egzamin) - Ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Białostocka.